40 tonmeter HMF-kraan voor Kees Koopman Transport

Onlangs heeft Kees Koopman Transport uit Opmeer zijn wagenpark uitgebreid met een veertiende autolaadkraanwagen. De laadbak en HMF-kraan zijn geleverd en gemonteerd door Vlarotech uit Benningbroek. Nu de wagen al een aantal weken naar tevredenheid wordt gebruikt, kijkt directeur Kees Koopman met genoegen terug op de samenwerking met Vlarotech.

Het transportbedrijf van Koopman vervoert zeer gevarieerde vrachten, vooral bouwmaterialen. Ook de nieuwe kraanwagen wordt ingezet voor gecombineerd transport. Koopman Transport was op zoek naar een auto die kozijnen en glas kon vervoeren en tegelijkertijd gebruikt kon worden om er dakkapellen en glas mee te plaatsen. Ook moest de wagen door smalle straatjes gemanoeuvreerd kunnen worden. Een drie-assig chassis was daarom gewenst. BTS uit Wognum leverde dit chassis, dat Vlarotech vervolgens opbouwde met een lage laadvloer, speciaal voor het vervoer van bouwmaterialen, en een autolaadkraan die voor een dergelijk chassis geschikt is. Het werd een HMF-kraan uit de 40 tonmeter klasse, geheel naar wens van Koopman. Ook wat gieklengte betreft, zocht het transportbedrijf gericht. ‘We hadden al een kraan met een giek van 34 meter,’ aldus directeur Kees Koopman, ‘nu wilden we een lengte voor dat specifieke, gecombineerde transport. Een tussenmaat van 27 meter is daarvoor perfect.’

Innovatieve ideeën van Vlarotech
Voorafgaand aan de opbouw heeft Vlarotech regelmatig bouwtekeningen met Kees Koopman Transport besproken. ´Tijdens die besprekingen bracht Jan Vlaar van Vlarotech een paar zeer innovatieve ideeën naar voren die óf goedkoper waren óf slimmere oplossingen boden. Soms gaat het dan om eenvoudige oplossingen waar je zelf gewoon niet zo gauw aan denkt. Zoals het vernuftig wegwerken van breedteborden en het toepassen van een gezette kantbalk. De wettelijk verplichte reflecterende tape aan de zijkant raakt normaal gesproken zo snel beschadigd dat je wagen er binnen de kortste keren niet meer als nieuw uitziet. Door de oplossing van Vlarotech behoudt de truck zijn nette uitstraling. Het is gewoon een mooie auto en over alles is nagedacht, tot in detail. Er is bijvoorbeeld op een efficiënte wijze ruimte gemaakt voor een ladder. En in de ruime kisten onder de laadvloer zijn haken bevestigd zodat de zware kettingen aan de binnenkant van de kisten opgehangen kunnen worden. Dat Vlarotech aan dergelijke details denkt, daar hebben wij in de praktijk elke dag plezier van. De kraan op zich moet zich nog bewijzen, het is immers onze eerste HMF-kraan. Maar we hebben er alle vertrouwen in, zeker omdat Vlarotech hem kan onderhouden.’

Totale conservering
Koopman Transport kan nog lang gebruikmaken van het kraanframe en de laadbak. Met de solide conservering die Vlarotech heeft toegepast gaat het geheel namelijk een lang leven tegemoet. Van het kraanframe zijn alle onderdelen gestraald, geschoopeerd en gespoten. Alle overige delen, inclusief kantelbalken, zijn dompelbad verzonken. Deze conservering zorgt ervoor dat de opbouw 2 levens van de auto meegaat. Bovendien zijn kraanframe en laadbak op zo´n manier gemonteerd dat ze vrij makkelijk uit elkaar te halen zijn om overgebouwd te worden.

Kees Koopman Transport
Het internationaal opererende transportbedrijf Kees Koopman Transport is opgericht in 1999 en is gevestigd in Opmeer. Koopman is gespecialiseerd in het vervoer van bouwgerelateerde materialen. Daarnaast verzorgt Koopman voor meerdere klanten de distributie en de logistieke planning en uitvoering. Binnen de transport richt Kees Koopman zich op het speciaal kraanwagenvervoer. Vrachten die afwijken in formaat en gewicht worden door Koopman vervoerd door met name de Benelux en Duitsland.